Pokud zahynu, nenechte zemřít mé obrazy
Felix Nussbaum a svědectví malby
František Mikš
KULTURA / Výtvarné umění
Mým snem je, že za sto let budou lidé procházet galerií a dívat se na obrazy. Projdou kolem mých obrázků a budou se usmívat, sice laskavě, ale pouze projdou okolo. Pak se ale zamyslí a zadívají se na ně pozorněji. A pak je najednou ty obrazy potěší. A pak někdo zase řekne, že ho ta věc od toho Felixe Nussbauma přece jen bavila. A potom budou zase vážní, budou se dívat na obrazy jiných a o mně už mluvit nebudou. Já vím, Fritzi, že je ode mě domýšlivé takto hovořit o umění.1
Když německý židovský malíř Felix Nussbaum psal roku 1932 tyto skromné řádky, nemohl tušit, jak dramatický bude jeho život a jak silné emoce budou později jeho obrazy v návštěvnících muzeí a galerií vzbuzovat. Například v památníku holocaustu Jad vašem v Jeruzalémě, kde jsem ke svému překvapení objevil dvě jeho nevelká díla z přelomu 30. a 40. let, obrazy Uprchlík (obr. 1) a Synagoga v lágru (obr. 12).2 Překvapený jsem byl proto, že památník není zaměřen na umění a oba obrazy jsou nenápadně umístěny mezi fotografiemi a dalšími dokumenty zachycujícími nacistická zvěrstva vůči Židům. Zcela však do expozice zapadají, neboť talentovaný umělec byl spolu se svou ženou, polsko-židovskou malířkou Felkou Platek, nacisty pronásledován a posléze v roce 1944 zavražděn v Osvětimi.
Pokračování tohoto textu je dostupné v tištěném vydání časopisu Kontexty 4/2020.
Poznámky
-
- Dopis ze září 1932, in Steinfeld, Fritz: Vergast – nicht vergessen Erinnerungen an den Malerfreund Felix Nussbaum (1999): Rash Verlag Bramsche, s. 75–76; cit. dle Pekárková, Eliška: Felix Nussbaum: Život v obrazech (2012): Plzeň, https://socv2.nidv.cz/archiv34/getWork/hash/db9e561c-71be-11e1-be9d-faa932cbcfda
- Museum Jad vašem vlastní i další Nussbaumova díla, ale ta zřejmě nejsou součástí expozice. Viz https://www.yadvashem.org/yv/en/exhibitions/nussbaum/index.asp
Doprovodné reprodukce obrazů jsou převzaty z publikace Karla Georga Kastera: Felix Nussbaum: art defamed, art in exile, art in resistance: a biography (1997). The Overlook Press: New York, s. 288, 30, 75, 345, 119, 110–111, 132, 165, 249, 344, 355 a 331.