Rudá planeta
Ruská avantgarda a bolševická revoluce

František Mikš

KULTURA / Výtvarné umění

Rozsáhlá práce holandského slavisty a historika umění Sjenga Scheijena Avantgardisté s podtitulem Ruská revoluce v umění 1917—1935 (Host, 2023) je zajímavou a čtivě napsanou knihou o vzestupu a pádu výtvarné avantgardy v revolučním Rusku. Při jejím čtení si nejen můžeme zkorigovat některé mylné představy, které o tomto období máme, ale především si znovu uvědomíme, jak šílenou a krutou zemí Rusko je. Mohli bychom ji číst jako úsměvný záznam bláznivých skečí z nějakého absurdního divadla, kdyby ovšem v pozadí nebylo slyšet praskání drcených lebek a lidé nepřipomínali bezmocné červy v plechovce, jak to vyjádřil ruský spisovatel Nikolaj Chardžijev.[1] Přestože se avantgardisté v revolučním státě neudrželi na politickém výsluní dlouho, jejich střetávání s bolševickou mocí představuje jednu z nejzajímavějších kapitol dějin moderního umění.

„Také umění má svoji ‚ruskou otázku‘.“

František Nečásek v předmluvě ke spisům A. A. Ždanova O umění [2]

Jedním ze silných obrazů, jež v té době vznikly, je plátno Konstantina Juona Nová planeta z roku 1921 (obr. 1), které umělec vytvořil při práci na oponě pro moskevský Bolšoj těatr. Jeho námět se zdál být pro oponu významného divadla nevhodný, a tak Juon podle svých skic ­alespoň namaloval obraz. Sovětská umělecká kritika zprvu plátno interpretovala pozitivně jako monumentální zobrazení zrodu nové země, podobně jako vznik nové planety. Při zpětném pohledu o pár let později se však začalo zdát, že jde spíše o obraz nesmírné lidské tragédie, kterou Říjnová revoluce uvedla do chodu. Revoluce jako hrozivá a strašlivá síla, která činí lidi bezmocnými jako při kosmickém kataklyzmatu (dnes by mohli plátno používat při své agitaci klimatičtí alarmisté). Přesto Juonova znepokojivá malba není příliš známá, nejspíš proto, že ji Treťja­kovská galerie, kde se nachází, příliš nepropaguje. Například v obsáhlém katalogu moderních děl této instituce z roku 2006, nazvaném Treťjakovská galerie: Od avantgardy k postmoderně, ­Juonův obraz nenajdete. Zato realistických pláten zobrazujících Lenina a Stalina je tam paradoxně hned několik.[3]

Pokračování tohoto textu je dostupné v tištěném vydání časopisu Kontexty 1/2024.

Poznámky

[1]    Scheijen, Sjeng: Avantgardisté. Ruská revoluce v umění 1917—1935 (2023), Host: Brno, s. 506.

[2]    Ždanov, A. A.: O umění (1950), Orbis: Praha, s. 7.

[3]    Treťjakovskaja galereja: ot avangarda do postmoděrnizma. Mastěra XX veka (2006), Gos. Treťjakovskaja galereja: Moskva.

(Tiskem vyšlo v KONTEXTECH 1/2024)

František Mikš

František Mikš (1966)

šéfredaktor revue Kontexty a nakladatelství Books & Pipes

archiv textů autora

Knihy Františka Mikše

Petr Fiala, František Mikš
Konzervatismus dnes

Mohlo by Vás také zajímat

Chrám Krista Spasitele v Moskvě
Od Napoleona po Pussy Riot

Honosný a monumentální Chrám Krista Spasitele stojí na pravém břehu řeky Moskvy nedaleko Kremlu. Ovšem zajímavější než úctyhodné rozměry a (pro mnohé sporná) umělecká hodnota stavby je její příběh...

Karolina Foletti

Viktor Karlík a nejen Literatura

Nakladatelství Revolver Revue vydalo novou a poměrně objemnou knihu s přitažlivým titulkem Literatura, která ale zdaleka není jen tím, co název slibuje...

Jan Paul

Naši autoři čtou #1

Před časem jsme na sociálních sítích nakladatelství Books & Pipes spustili rubriku, kde se ptáme našich autorů, co zrovna čtou...

Petr Fiala, Ivan Foletti, Kateřina Hloušková, František Mikš, Jiří Pernes, Hynek Vilém

Józef Czapski
Malíř barvy a světla

Středoevropský úděl V nakladatelství Academia vyšla na jaře kniha Józefa Czapského V nelidské zemi. Jde o autora u nás téměř neznámého: pomineme-li časopisecké pub­likace…

Josef Mlejnek